Alla inlägg under maj 2010

Av Maria - 31 maj 2010 11:36

I förrgår körde jag traktor för första gången i mitt liv, det var skoj!! Kändes lite ovant att det var handgas och handbroms.... mer spakar - mindre pedaler. Men det gick helt ok.. Jag körde runt ett varv i sommarhagen (ja, bland hästarna) och Allan sprang efter med Tuva i barnvagnen och samlade in de stolp som vi inte behövt vid stängslingen :)


Bra arbetsfördelning tycker jag!! På sin höjd kunde jag sakta in lite så han inte behövde springa efter traktorn för att lägga stolpen i säpet.... ibland... hi hi. Bäst var det på långsidan då han gick på utsidan av hagen och hoppade emellan trådarna, tog stolpen, spranng till säpet och lade i stolpen - sedan ut igen mellan trådarna och hugga tag i barnvagn och sedan springa fram till nästa stolp. :))


Nu har Allan åkt och jobbat, vi krde honom till tåget igår. Sedan åkte vi till enköping och firade syster som fyllde år.


I dag har vi tittat til hästarna, det låg 4 högar i hagen och slött viftade med svansarna då och då, Holly stod och höll vakt... de tycker nog det är rätt skönt på vallen där det fläktar bra och insekterna flyger VÄCK!


Katten Siv höll på att skrämma mig idag, jag var på väg upp för att lägga Tuva, precis ovanför trappen så prasslar det till och något stort brunt kommer upp ur en kartong!! Min första tanke är att det är en RÅTTA eftersom det uppenbart är för stort för att vara en mus!! Jag vart mycket lättad då jag insåg att det var katten Siv som smugit in genom den öppna altandörren då vi var ute och integic favvoplatsen! Hon har ju knappt varit synlig sedan luddet kom hit(stora vita hunden). Men förhoppningsvis blir det ändring på det. Fast hunden såg mycket lömsk ut då Siv nosade i hennes matskål, vi får diskutera det också.. jag och luddet... Man får inte morra eller se lömsk ut varken då Tuva tar benet ur hennes mun eller då katten snosar på den av henne ratade maten.... Det är hårt att vara hund!

Av Maria - 29 maj 2010 12:09

I förrgår och i går stolpade vi och stängslade in vall, i morsse kunde jag äntligen släppa ut våra tre hästar samt de två inhyrda på bete! Jätteskönt! Dels blir det ju mindre jobb, men framförallt så är hästarna mindre utsatta för knott å mygg på vallen. Nu har vi väl rätt normalt med mygg å knott här på gården men det ligger så skyddat av trän så det fläktar inte så mycket - å då blir det många mygg som hovrar över en... På vallen fläktar det rätt så bra så hästarna såg mycket nöjda ut! Nu återstår bara att se hur mycket broms det blir i år?


Vi har i alla fall betämt oss för att investera i en SceeterVac så vi minskar antalet knott å mygg till nästa vår...


Nu sover Tuva i sin säng, hunden ligger på rygg å snarkar och jag har en kopp kaffe och en lugn stund vid datorn framför mig!


Ikväll när sambon kommer hem ska jag få lära mig att köra vår traktor :) Det ska bli kul, hihi


I övrigt sitter jag mest och mider planer och funderar ut en massa roliga kurser vi skulle kunna ha här. Beridet bågskytte, "tornerspelscamp", ridläger för ungdomar som vill prova på båda ovanstående...... för att inte tala om kurser i personlig utveckling och mystiska ceremonier.....!

Av Maria - 23 maj 2010 18:25

Nu har vi letat upp en mygg å knottfälla som heter SkeeterVac på nätet... den suger till sig mygg å knott å reducerar beståndet markant. Excellent... moahaha... här finns nog mygg å sånt så det räcker åt fåglarna ialla fall!


Men, vi fick även berättat för oss att just här är det mycket knott å mygg precis på våren efter snösmältningen. Sedan försvinner knotten och myggen minskar markant. Så... vi kanske ska avvakta lite och skriva mygg-dagbok och bestämma till hösten om vi ska ha någon apparat eller inte. Men va tusan - man kan få mygg å knottfritt på 5000 kvadratmeter! Wii Hoo... skönt att ha en sån vid ridbanan. Tänk om de kunde locka till sig bromsen också....


I dag öser regnet ned och har så gjort precis hela dagen. Vi hade tänkt stapla ved och sätta upp beteshage i trädgården, men istället har vi kurat här inne och kalasat på chokladpudding, mums!

Av Maria - 22 maj 2010 20:51

Då var vi här! Nu har vi bott i Tierp i snart en månad. Första tiden var läskig - ska vi ha ansvar för ALLT det här?? Fortfarande känns stallet skrämmande stort och stallgången kan man nästan sopa sig vilse på, men det känns som lyxproblem!


Skönt att ha hästarna hemma - jobbigt att se hur irriterade de är av alla insekter. Svårt att jämföra också om det verkligen är mer här än i Vallentuna där vi stod innan, eller tycker jag bara att det är mer här för att jag hört att det ska vara så otroligt mycket mygg å sånt??  Men snart är vallen inhängnad och där fläktar det lite mer och då blåser förhoppningsvis insekterna bort... Lite skönt är det ju i alla fall att vi mäniskor inte är så drabbade, jag kan sitta på verandan och fika eller gå runt på gården och fixa - men går jag till hästarna så är det en knottsvärm runt dem och de jäklarns krypen  flyger in i ögonen på en och är mycket irriterande...


Hoppas vi hittar någon bra lösning på det hela....


Vi trivs i alla fall väldigt bra allihopa och familjen har utökats med katterna Siv och Katten, samt hunden Jezzy.

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards